doesjes5.reismee.nl

Rondreis Italië: eerste ervaring met Italië.

Het is alweer zaterdag vandaag. We zijn afgelopen dinsdag betrokken uit Ruoms. We reden heel soepeltjes richting Marseille, Nice, Monaco, Menton en zo via vele vele tunnels en prachtige uitzichten over de middellandse zee zo Italië in. Dat was even wennen. Vanuit het rijkste deel van Frankrijk zo het armoedige deel van Italië in. Slecht onderhouden wegen, afgebroken kassen leegstaande panden vele lege industrie terreinen, waar alles wrs al jaren er zo bij ligt. Bijna al overgenomen door de natuur. De kassen worden al jaren niet meer gebruikt en staan daar gewoon te staan, ingestort en overwoekerd. Er werden vroeger bloemen gekweekt en kruiden gekweekt. We zijn na vele campings afgereden te hebben per toeval terecht gekomen op de mooiste. Vele camping hutje mutje vol. Heel krap, als op heuvels in de stad of net erbuiten en je kon er alleen op en achteruit eraf. Dat zegt genoeg denk ik. De deur van de een staat zo dicht bij de ander dat ze wrs zo konden overstappen. Enfin net toen wij de hoop op gaven zagen we nog 1 bordje camping en na even getwijfeld zijn we er toch opgereden. Wat een schoonheid. Midden in de stad tussen de appartement, waar de kinderen tot in de nacht buiten spelen is deze camping. Een botanische tuin. Prachtige plek! Citroenbomen, peper, sinaasappel, enorme cactussen in bloei. Bomen en planten die in NL niet groter worden dan een kleine kamerplant groeien hier zoals het hoort, als volwaardige bomen en planten. Via een tunneltje konden we naar het strand en geloof me, we spraken een NL gezin dat daar al 11 jaar kwam. Op vakantie midden in de stad. Tja ieder z’n ding.
wij konden goed fietsen daar, wel op de weg maar we doen met onze VanMoofs niet onder aan het overige verkeer. Dat bestaat uit scooters die kriskras overal doorheen en tussendoor rijden, overige fietsers, wat regelmatig tot verbazende blikken leidde van het Vespa gilde. Wij doen niet onder aan de Vespa’s en fietsen met gemak iedereen voorbij op een heuvel. Heerlijk zo fietsen. Op de camping g zat een oergezellig terras, beetje Braziliaans waar we voor een appel en een ei lekker hebben gegeten. De pizza wilde we bewaren tot een specialere plek, dus werd een lekker pasta met salade en voor eerst van m’n leven een Mojito gedronken ?.
Donderdag zijn we weer rustig aan vertrokken. Plan was wat te voortvarend. Dus we zijn in Sienna gestrand. Prachtige camping, veel te laat aangekomen. Onderweg gefietst in San Gigignano nadat we bij Volterra erachter kwamen dat we daar ooit al geweest waren met Carolien en Vincent en de kids. Die hebben we dus overgeslagen, maar wat een prachtige route daarvandaan! VeelMooie plaatjes gemaakt, maar wat een hitte. Dat breekt ons wel op hoor. De bus heeft gelukkig goede airco en we zijn zo blij dat we Charlie niet mee hebben. Beestje had het niet overleefd.

Dan Sienna, op de fiets, wat een beleving! We waren al getipt over de paardenrace,

De Palio van Sienna,
De belangrijkste regel tijdens de Palio is: het is niet belangrijk hoe je wint, het is belangrijk dat je wint. Corruptie is een hieruit voorvoeiend verschijnsel. Corruptie is niet alleen aan de orde van de dag maar is bovendien toegestaan.

We hebben op Piazza del Campo een plekje kunnen bemachtigen om te eten en de fietsen mochten zelfs binnen staan! Daar hebben we onze eerste echte Italiaanse pizza gegeten. Laten we zeggen dat de ambiance het won van de smaak. We hebben een heerlijke avond gehad. Juist als het donker is is de stad geweldig. Minder heet, overal lichtjes en prachtige gebouwen. Zie de foto’s.

Na Sienna afgesproken om niet meer zo lang te rijden. Het is veel te warm en de binnenwegen duren erg lang. De wegen zijn van slechte kwaliteit. En we zouden minder vaak stoppen onderweg om de dorpjes ook te bezichtigen. Het is ook te vermoeiend, het is in al die dorpjes stampedruk, bloedje heet en geen parkeerplek te vinden.
men toch hebben we het weer niet goed gedaan. Vrijdag zijn we gaan rijden naar meer van Bracciano. Eerste dorpje was Montalcino, wereldberoemde om zijn wijn de Brunello. Lekker gestruind over de markt en leuke hoesjes gekocht. Geen wijn trouwens. Geen idee welke en vind toch leuker om zo’n prijzige fles te kopen als je geproefd heb en niet als je even snel wat wil kopen om het kopen.
hup fietsen er weer op en door naar Orvieto. Daar weer de fietsen eraf. Blijkt dat oma Joke daar ook al eens geweest is. Lijkt plaatsje van niks, maar is en prachtig en het verhaal erbij is prachtig. Leuke rondleiding met gids gedaan onder een van de kerken en mooi verhaal over de Romeinen en hun wateraanleg systeem. We gaan hier nog eens naar terug. Mooie resten van andere oudere kerken en zelfs het waterleiding systeem was te zien alsook de oude weg van de Romeinen. Mooi mooi. En aangename temperatuur daar beneden.
verser nog door dorp gefietst op zoek naar de cathedraal en toen door naar de camping.
even snelle afronding want intussen zit ik niet meer in de schaduw en is de temperatuur opgelopen tot 38 gr. We zitten lekker aan het water dus tijd om te plonsen.

Elisa

Wat heerlijk lijkt me zo'n prachtige camping te midden van een stad wat ook nog een soort van Botanische tuin bleek te zijn.

Carla

Precies zoals het is! Een prachtig land maar in hoogseizoen erg heet en druk.
Ondanks alles toch mijn favo place to be

Jan. Knijn

Leuk om te lezen Ed en Angelique
Hoop jullie nog eens te ontmoeten